De rally in goud en zilver lijkt aan kracht te verliezen nu beleggers rekening houden met hogere rentes en een sterkere Amerikaanse dollar. De goudprijs schommelt rond de grens van 4.000 dollar per ounce, terwijl zilver onder de 60 dollar blijft. Analisten verwachten dat de druk op beide edelmetalen voorlopig zal aanhouden.

Spotgoud noteerde donderdag rond 3.990 dollar per ounce en staat dit jaar ongeveer 7,5% lager. Zilver verloor bijna 20% sinds het begin van het jaar en handelde rond 57,50 dollar per ounce.

In de onderstaande grafiek zien we het koersverloop van goud:

Einde conflict en hogere rente drukken prijzen

Volgens analisten van Macquarie heeft het afnemen van de spanningen in het Midden-Oosten de veilige havenstatus van goud verzwakt.

De markten houden inmiddels rekening met een renteverhoging door de Amerikaanse Federal Reserve later dit jaar.

Ook de Europese Centrale Bank en de Japanse centrale bank verhoogden deze maand de rente als reactie op de energieprijsschok na de oorlog tussen de Verenigde Staten en Iran.

Macquarie stelt dat hogere rentes en obligatierendementen beleggers richting andere activa sturen. Hierdoor neemt de aantrekkingskracht van goud en zilver af.

Volgens Guy Adami van RiskReversal Media vragen beleggers zich af waarom zij goud zouden aanhouden terwijl technologiebedrijven enorme beurswaardestijgingen realiseren.

Centrale banken blijven goud ondersteunen

Uit een recente enquête van de World Gold Council blijkt dat bijna 90% van de centrale banken verwacht hun goudreserves het komende jaar verder uit te breiden.

OCBC waarschuwt dat hogere reële rentes en een havikachtige toon van de Federal Reserve de goudprijs op korte termijn onder druk kunnen houden.

Voor 2027 voorziet de bank een daling naar gemiddeld 4.200 dollar per ounce, terwijl zilver tegen die tijd zou kunnen terugvallen naar ongeveer 65 dollar per ounce.

 

Bron: CNBC
Foto: iStock