Fortnite domineert de online gaming community of zeggen we beter domineerde? Want vorige week lanceerde het videogame bedrijf Electronic Arts uit het niets een gloednieuwe battle royale game genaamd Apex Legends. Enkele dagen na de release had het spel 10 miljoen spelers en het aandeel van Electronic Arts sprong met 25 procent omhoog, maar is dit houdbaar?

Apex Legends werd vorige week ‘out of the blue’ gelanceerd tot grote verbazing van menig gamers. In een mum van tijd wist het spel 10 miljoen spelers te overtuigen om het spel te downloaden en te spelen. Na een week liep de teller op tot 25 miljoen spelers en dat aantal blijft toenemen.

De battle royale game van Electronic Arts is volledig gratis en biedt stevige concurrentie voor het populaire Fortnite. Op dit moment heeft Apex Legends ook meer Twitch viewers dan Fortnite. De kaarten liggen goed voor Electronics Arts dat op een week tijd met 25 procent wist te stijgen.

Duurzame stijging?

Maar is dit een duurzame ontwikkeling en kan het aandeel van Electronic Arts blijven draaien op het prille succes van Apex Legends? Als het spel even succesvol, of succesvoller wordt dan Fortnite, dan zou dit in principe geen enkel probleem mogen zijn. Als ze het goed aanpakken, en regelmatig met patches en updates op de proppen komen om het spel levendig te houden, dan is de kans groot.

Onderliggend zijn er problemen die zuur kunnen opbreken voor EA. De verkopen van hun ‘grootste hits’ hebben teleurgesteld, games zoals Battlefield V en FIFA 19 gingen niet zo vlot over te toonbanken en dat was merkbaar in hun kwartaalrapport. Deze games maken deel hun van hun vast aanbod en omdat ze minder goed verkopen, werd het aandeel afgelopen maanden flink afgestraft.

Bronnen: Benzinga, Quartz

Foto: News Xbox