Virtual Reality Oculus Rift Facebook bezit drie van de grootste apps ter wereld met WhatsApp, Facebook en Messenger. Maar het heeft geen invloed op de ontwikkeling van mobiele apparaten en besturingssystemen waar ze afhankelijk van zijn. Dit wil Mark Zuckerberg bij de volgende technologische vernieuwing vermijden. Mark Zuckerberg heeft spijt dat Facebook niet in staat is geweest om het landschap van mobiele apparaten en besturingssystemen mee vorm te geven. Dat is dan ook de reden waarom het bedrijf zo actief is met virtual reality. Nu bepalen Apple en Google de  standaard voor mobiele platform. Facebook is slechts een app die mee moet met deze trein. Met deze systemen is het voor Facebook zo goed als onmogelijk om deze markt te betreden.

Virtual reality is de toekomst van Facebook

Daarom zet Zuckerberg massaal in op virtual reality. Daarom nam het in 2014 Oculus Rift over. Virtual reality is samen met artificiële intelligentie en toegang tot het internet in ontwikkelingslanden een van de drie speerpunten van Facebook.

Virtual reality wordt momenteel nog voornamelijk geassocieerd met games. Maar Oculus Rift is ambitieus. In de toekomst zullen ook binnen de virtual reality sociale netwerken en andere applicaties ontstaan.

Momenteel wordt 40% van de tijd op het internet gespendeerd aan communicatie en media. Op termijn moet virtual reality ook 40% van de tijd op zich nemen voor media en sociale interacties, aldus Mark Zuckerberg. Oculus Rift moet de standaard worden zoals Apple en Google momenteel het platform voor mobiele apparaten en besturingssystemen beheersen. Op deze manier wil Facebook aan de bron zitten van een van de toekomstige technologieën.

>> Ontdek de aandelen van de toekomst <<