Het succesvolle gaming-merk Electronic Arts staat op een keerpunt. Het aandeel verloor de laatste weken maar liefst $3 miljard door de stroom aan negatieve commentaar. Bij de lancering van het nieuwste spel, “Star Wars Battlefront II”, gaan gebruikers massaal in de tegenaanval waardoor het businessmodel van EA op de helling staat.

Alles draait rond de in-game kosten die er aan het spel zijn. Naast de aanschafprijs van $60 moeten spelers van het nieuwe spel ook nog in het spel zelf geld betalen om bepaalde karakters of onderdelen vrij te spelen. Deze strategie wordt vaak gebruikt, maar bij “Star Wars Battlefront II” gaat EA volgens de gebruikers veel te ver.

Al weken trekken gaming liefhebbers van leer tegen Electronic Arts op sociale media en Reddit. De aankopen in het spel voor onderdelen die deel zouden moeten uitmaken van het spel, gaan volgens de gamers veel te ver. Het ziet er naar uit dat Electronic Arts hiermee de in-game aankopen koe te veel heeft uitgemolken.

<< De 6 goedkoopste miljardenbedrijven ter wereld >>

De verkoop van “Star Wars Battlefront II” bracht hierdoor al 60% minder op dan bij de lancering van “Star Wars Battlefront”. Maar buiten de lagere omzet van het spel, maken beleggers zich voornamelijk zorgen over de toekomst van in-game aankopen. Deze strategie is voor EA namelijk een bijzonder krachtige cash cow.

In februari van dit jaar liet de CFA van Electronic Arts nog weten dat deze microbetalingen bij Fifa Ultimate Team zo’n $800 miljoen opbrengen. Gelijkaardige bedragen kunnen verwacht worden bij andere kaskrakers zoals “Battlefield” en “Battlefront”.

Nu staat heel dit businessmodel van Electronic Arts en andere producenten van games op de helling. En dat vertaalt zich onmiddellijk in de beurskoers. Door de daling van de beurskoers ging er al meer dan $3 miljard aan beurswaarde in rook op.

Blijf op de hoogte van alle beurs- en cryptonieuws via de Slim Beleggen Daily. Schrijf hier gratis in >>

Bron: CNBC

Foto Credit: Flickr